- HUUR EEN SCOOTMOBIEL VANAF 3,50 P/DAG
  - HONDERDEN OCCASIONS IN VOORRAAD
  - MET EIGEN KOERIERSDIENST

SCOOTMOBIELSHOP
ENSCHEDE
Op uw vakantie adres een scootmobiel huren voor Euro 3,50 per dag ? www.verhuur.scootmobielshop.com

Verkoop en Verhuur Scootmobiels

ook voor een opvouwbare scootmobiel

» INTRO SCOOTMOBIEL
» SCOOTMOBIEL NIEUW
» SCOOTMOBIEL GEBRUIKT
» SCOOTMOBIEL HUREN
» ACCESOIRES EN
KLEDING
» SERVICE & DIENSTEN
» U BIEDT AAN OF BESTELD
» ROLLATOR
» ROLSTOEL
» TRAPLIFTEN
/ HUISLIFTEN
» AANHANGER
SCOOTMOBIEL
» STA OP STOEL
»
NIEUWS & INFO
»
CONTACT / OPENINGSTIJDEN

*

**

ACCU'S VANAF EURO 75,=
goedkope scootmobiel




Google

 Actuele en toekomst gerichte zaken rond de scootmobiel

 

 De scootmobiel is, ondanks vergrijzend Nederland, op zijn retour. Nieuwe wetgeving
 en de ervaring dat deze dure vervoersmiddelen soms ongebruikt in de schuur blijven
 staan, dwingt gemeenten op de rem te gaan staan. ‘Sommige mensen hebben meer
 aan een abonnement op de wijkbus.’

 Scootmobiel in de remmen

 Secretaris Jan van Wietingen van scootmobielclub Scoobiedoe in Hengelo, voelt zich
 de koning te rijk. Afgelopen vrijdag nog, maakte hij met de leden van zijn club een
 tocht van ruim twintig kilometer door Twente. Kopje koffie onderweg, genieten van
 de natuur, lekker bijkletsen. ‘Met zo’n scootmobiel ben je toch echt weg achter de
 geraniums,’ zegt Van Wietingen. Hij is vanwege een hersenbloeding halfzijdig
 verlamd. Van Wietingen is niet de enige die dankzij een krachtige elektromotor
 een dito batterij weer de straat op kan. Sedert gemeenten in 1994 volgens de Wet
 Voorziening Gehandicapten ook aan ouderen scootmobielen mochten gaan
 verstrekken, is het scootmobielpark in Nederland stormachtig gegroeid. Met naar
 schatting ruim 120.000 elektrische rolstoelen – de gemotoriseerde brommobielen
 of microcars niet meegerekend – is Nederland wereldwijd koploper scootmobiel.


 Geen wonder: alleen in ons land worden scootmobielen (tot 7000 euro per stuk)
 meestal gratis weggegeven aan mensen die slecht ter been zijn. Aan die weelde
 lijkt een eind te komen. Gemeenten zullen de hand wat meer op de knip gaan houden,
 is de verwachting. Hun houding is een gevolg van krappe budgetten; zij worden
 daartoe in staat gesteld door nieuwe wetgeving. Per 1 januari 2007 treedt namelijk

 de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in werking en zullen eigen bijdragen – nu
 nog een uitzondering – gemeengoed worden. Het verstrekken van een scootmobiel
 zodra een GGD-arts daartoe heeft geadviseerd, zal geen automatische meer zijn.
 Een ongebruikte scootmobiel onder aan de trap is zonde van het geld en de
 betrokkene zit nog steeds achter de geraniums,’ constateert de Rotterdamse
 wethouder zorg Jantine Kriens. Zij concludeert: ‘Sommigen hebben meer aan een
 abonnement op de wijkbus. We moeten de moed hebben ruimte te bieden voor
 oplossingen op menselijke maat en automatische verstrekkingen horen daar niet bij.
 Ook in een gemeente als Breda werpt de WMO zijn schaduwen vooruit. ‘Ik vrees
 voor fors hogere eigen bijdragen en strengere toelatingscriteria,’ waarschuwde
 wethouder Marja Heerkens. Woordvoerster Asha Khoenkhoen van de Vereniging
 Nederlandse Gemeenten beaamt: ‘


 Onder de oude wet hadden gemeenten een zorgplicht. Dat verandert. Met de WMO
 moeten de gemeenten kijken hoe ze het best aan de zorgbehoefte tegemoet kunnen
 komen. Dan kan de conclusie zijn: we geven geen scootmobiel, maar laten eens per
 week een taxi rijden. Meerdere bewoners van een zorgflat kunnen samen een paar
 scootmobiels delen. Ook kunne gemeenten voor de eerste drie jaar een eigen bijdrage
 gaan vragen. Enkele gemeenten hadden al eerder het gevoel dat iets te soepel was
 om gesprongen met aanvragen voor scootmobiels. Wethouder Van Dijk van de
 gemeente Doetinchem onthulde onlangs dat naar schatting veertig procent van de
 Doetinchemse ouderen zijn scootmobiel ongebruikt in de schuur laat staan. ‘Mensen
 krijgen niet altijd de juiste hulp,’ concludeerde hij. Het onderzoek in Doetinchem is
 uiteraard niet representatief voor Nederland. Meer gemeenten roken onraad en
 besloten tot controle van het scootmobielpark. In de gemeente Epe bleek vijf procent
 ongebruikt, in Hengelo zijn negentig procent van de 700 gebruikers dagelijks op de
 scootmobiel plaats te nemen. Toch is de trend gezet: gemeenten willen dat te
 verstrekte subsidiegelden ook voldoende rendement opleveren. Zo kwam de
 gemeente Tilburg met het dreigement scootmobiels terug te halen als ze minder
 dan een keer per week werden bereden. Het voorstel werd onder een storm van
 protest weer ingetrokken. De gemeente Tholen moest eveneens op zijn schreden
 terugkeren toen een rechter de eigen bijdrage van 272 euro die Tholen aan een
 scootmobiel gebruiker oplegde, verbood. De redenering van de gemeente was:
 dat kost een fiets gemiddeld en dat geld spaart de oudere nu uit veel oudere
 scootmobiel-bezitters aarzelen de weg op te gaan omdat ze bang zijn voor het
 verkeer, weet Marjolein Noldus, projectleider van een praktijk- en theorie cursus
 in Brabant. ‘Dat is vaak de reden waarom men zo’n dure voorziening niet gebruikt.


 De drempel om de straat op te gaan is toch hoog voor veel ouderen. Soms staat
 zo’n scootmobiel al jaren onder de trap voor men zich bij ons voor een cursus meldt.
 De gemeente heeft bij een leescontract inmiddels wel elk jaar circa 1350 euro voor
 zo’n scootmobiel vol spinrag neergeteld. Dat Tilburg is teruggekomen op zijn
 scootmobiel- retourplan vindt Noldus overigens terecht. ‘Iemand zijn vervoermiddel
 afpakken is nogal wat! Hoe bepaal je wat een ritje waard is? Eén keer per week een
 hele goede vriend om de hoek van de straat bezoeken is niet in geld uit te drukken.
 Moet zo’n oudere zijn scootmobiel dan maar inleveren omdat hij onvoldoende
 kilometers maakt?

 

 De scootmobielindustrie zelf ziet de veranderingen in het gemeentelijk beleid met
 bezorgdheid aan. De vergrijzing van de bevolking zorgt normaal gesproken voor een
 gestage groei, maar daar is de sector niet meer zo zeker van. ‘Aan de ene kant komen
 er steeds meer ouderen maar daar staat tegenover dat gemeenten onder druk staan
 om te bezuinigen. We weten nog niet hoe dit gaat uitpakken ,’ zegt directiesecretaris
 Michael van Nieuwkasteele van welzorg, het grootste scootmobiel bedrijf in Nederland.
 De markt voor scootmobielen is in 1994 bijna uit het niets ontstaan toen gemeenten
 ook ouderen van scootmobielen gingen voorzien. De handel aan particulieren stelt
 daarom nog bijna niets voor, constateert Van Nieuwkasteele. ‘Dat is ook niet zo gek.
 Waarom zou je een tweedehands scootmobiel kopen als je hem ook gratis jarenlang in
 bruikleen kunt krijgen? Een Nederlander zal dat niet nalaten.’ Natuurlijk zijn er
 uitzonderingen. Op de site tweedehands.net staat al een aantal maanden
 azuurblauwe scootmobiel Pride Luna te koop met slechts dertig kilometer op de teller,
 tweeduizend euro onder de nieuwprijs. ‘Belangstelling nul,” mokt de teleurgestelde
 verkoopster. Haar moeder overleed vrijwel meteen nadat de scootmobiel uit eigen
 middelen was aangeschaft. Achteraf stom, realiseert zij zich. ‘We hadden hem beter
 kunnen aanvragen bij de gemeente, maar we wilden niet wachten en konden het ons
 gelukkig permitteren.’ Misschien, zo hoopt zij, dat zich na 1 januari 2007 wel een koper
 aandient.