»
INTRO
SCOOTMOBIEL
»
SCOOTMOBIEL
NIEUW
»
SCOOTMOBIEL
GEBRUIKT
»
SCOOTMOBIEL
HUREN
»
ACCESOIRES
EN
KLEDING
»
SERVICE & DIENSTEN
»
U BIEDT AAN
OF BESTELD
»
ROLLATOR
»
ROLSTOEL
»
TRAPLIFTEN
/
HUISLIFTEN
»
AANHANGER
SCOOTMOBIEL
»
STA OP STOEL
»
NIEUWS & INFO
»
CONTACT
/
OPENINGSTIJDEN
ACCU'S VANAF EURO 75,=
|
Actuele
en toekomst gerichte zaken rond de scootmobiel |
De scootmobiel is, ondanks
vergrijzend Nederland, op zijn retour. Nieuwe wetgeving
en de
ervaring dat deze dure vervoersmiddelen soms ongebruikt in de schuur
blijven
staan, dwingt gemeenten op de rem te gaan staan. ‘Sommige
mensen hebben meer
aan een abonnement op de wijkbus.’
Scootmobiel
in de remmen
Secretaris Jan van
Wietingen van scootmobielclub Scoobiedoe in Hengelo, voelt zich
de
koning te rijk. Afgelopen vrijdag nog, maakte hij met de leden van
zijn club een
tocht van ruim twintig kilometer door Twente. Kopje
koffie onderweg, genieten van
de natuur, lekker bijkletsen. ‘Met
zo’n scootmobiel ben je toch echt weg achter de
geraniums,’ zegt Van Wietingen. Hij is vanwege een hersenbloeding halfzijdig
verlamd. Van Wietingen is niet de enige die dankzij een krachtige
elektromotor
een dito batterij weer de straat op kan. Sedert gemeenten in 1994
volgens de Wet
Voorziening Gehandicapten ook aan ouderen scootmobielen mochten gaan
verstrekken, is het scootmobielpark in
Nederland stormachtig gegroeid. Met naar
schatting ruim 120.000
elektrische rolstoelen – de gemotoriseerde brommobielen
of microcars
niet meegerekend – is Nederland wereldwijd koploper scootmobiel.
Geen wonder: alleen in ons land worden scootmobielen (tot 7000 euro
per stuk)
meestal gratis weggegeven aan mensen die slecht ter been
zijn. Aan die weelde
lijkt een eind te komen. Gemeenten zullen de
hand wat meer op de knip gaan houden,
is de verwachting. Hun houding
is een gevolg van krappe budgetten; zij worden
daartoe in staat
gesteld door nieuwe wetgeving. Per 1 januari 2007 treedt namelijk
de
Wet Maatschappelijke Ondersteuning in werking en zullen eigen
bijdragen – nu
nog een uitzondering – gemeengoed worden. Het
verstrekken van een scootmobiel
zodra een GGD-arts daartoe heeft geadviseerd, zal geen automatische meer
zijn.
Een ongebruikte scootmobiel onder aan de trap is zonde van het geld en de
betrokkene
zit nog steeds achter de geraniums,’ constateert de Rotterdamse
wethouder zorg Jantine Kriens. Zij concludeert: ‘Sommigen hebben
meer aan een
abonnement op de wijkbus. We moeten de moed hebben
ruimte te bieden voor
oplossingen op menselijke maat en automatische
verstrekkingen horen daar niet bij.
Ook in een gemeente als Breda
werpt de WMO zijn schaduwen vooruit. ‘Ik vrees
voor fors hogere
eigen bijdragen en strengere toelatingscriteria,’ waarschuwde
wethouder Marja Heerkens. Woordvoerster Asha Khoenkhoen van de
Vereniging
Nederlandse Gemeenten beaamt: ‘
Onder de oude wet hadden
gemeenten een zorgplicht. Dat verandert. Met de WMO
moeten de
gemeenten kijken hoe ze het best aan de zorgbehoefte tegemoet kunnen
komen. Dan kan de conclusie zijn: we geven geen scootmobiel, maar
laten eens per
week een taxi rijden. Meerdere bewoners van een
zorgflat kunnen samen een paar
scootmobiels delen. Ook kunne
gemeenten voor de eerste drie jaar een eigen bijdrage
gaan vragen. Enkele gemeenten hadden al eerder het
gevoel dat iets te soepel was
om gesprongen met aanvragen voor scootmobiels. Wethouder Van Dijk van de
gemeente Doetinchem onthulde
onlangs dat naar schatting veertig procent van de
Doetinchemse
ouderen zijn scootmobiel ongebruikt in de schuur laat staan. ‘Mensen
krijgen niet altijd de juiste hulp,’ concludeerde hij. Het onderzoek
in Doetinchem is
uiteraard niet representatief voor Nederland. Meer
gemeenten roken onraad en
besloten tot controle van het scootmobielpark. In de gemeente Epe bleek vijf procent
ongebruikt,
in Hengelo zijn negentig procent van de 700 gebruikers dagelijks op
de
scootmobiel plaats te nemen. Toch is de trend gezet: gemeenten
willen dat te
verstrekte subsidiegelden ook voldoende rendement
opleveren. Zo kwam de
gemeente Tilburg met het dreigement scootmobiels terug te halen als ze minder
dan een keer per week
werden bereden. Het voorstel werd onder een storm van
protest weer
ingetrokken. De gemeente Tholen moest eveneens op zijn schreden
terugkeren toen een rechter de eigen bijdrage van 272 euro die Tholen aan een
scootmobiel gebruiker oplegde, verbood. De redenering
van de gemeente was:
dat kost een fiets gemiddeld en dat geld spaart
de oudere nu uit veel oudere
scootmobiel-bezitters aarzelen de weg
op te gaan omdat ze bang zijn voor het
verkeer, weet Marjolein Noldus, projectleider van een praktijk- en theorie cursus
in
Brabant. ‘Dat is vaak de reden waarom men zo’n dure voorziening niet
gebruikt.
De drempel om de straat op te gaan is toch hoog voor veel
ouderen. Soms staat
zo’n scootmobiel al jaren onder de trap voor men
zich bij ons voor een cursus meldt.
De gemeente heeft bij een
leescontract inmiddels wel elk jaar circa 1350 euro voor
zo’n scootmobiel vol spinrag neergeteld. Dat Tilburg is teruggekomen op
zijn
scootmobiel- retourplan vindt Noldus overigens terecht. ‘Iemand
zijn vervoermiddel
afpakken is nogal wat! Hoe bepaal je wat een
ritje waard is? Eén keer per week een
hele goede vriend om de hoek
van de straat bezoeken is niet in geld uit te drukken.
Moet zo’n
oudere zijn scootmobiel dan maar inleveren omdat hij onvoldoende
kilometers maakt?
De scootmobielindustrie zelf ziet de
veranderingen in het gemeentelijk beleid met
bezorgdheid aan. De
vergrijzing van de bevolking zorgt normaal gesproken voor een
gestage groei, maar daar is de sector niet meer zo zeker van. ‘Aan
de ene kant komen
er steeds meer ouderen maar daar staat tegenover
dat gemeenten onder druk staan
om te bezuinigen. We weten nog niet
hoe dit gaat uitpakken ,’ zegt directiesecretaris
Michael van
Nieuwkasteele van welzorg, het grootste scootmobiel bedrijf in
Nederland.
De markt voor scootmobielen is in 1994 bijna uit het
niets ontstaan toen gemeenten
ook ouderen van scootmobielen gingen
voorzien. De handel aan particulieren stelt
daarom nog bijna niets
voor, constateert Van Nieuwkasteele. ‘Dat is ook niet zo gek.
Waarom
zou je een tweedehands scootmobiel kopen als je hem ook gratis
jarenlang in
bruikleen kunt krijgen? Een Nederlander zal dat niet
nalaten.’ Natuurlijk zijn er
uitzonderingen. Op de site tweedehands.net staat al een aantal maanden
azuurblauwe scootmobiel
Pride Luna te koop met slechts dertig kilometer op de teller,
tweeduizend euro onder de nieuwprijs. ‘Belangstelling nul,” mokt de
teleurgestelde
verkoopster. Haar moeder overleed vrijwel meteen
nadat de scootmobiel uit eigen
middelen was aangeschaft. Achteraf
stom, realiseert zij zich. ‘We hadden hem beter
kunnen aanvragen bij
de gemeente, maar we wilden niet wachten en konden het ons
gelukkig
permitteren.’ Misschien, zo hoopt zij, dat zich na 1 januari 2007
wel een koper
aandient.
|